Testimonials

Testimonials

About the choir

"“A male choir in the fashion of chamber music, with delicately enchanting tone sensitivity, […] which makes the choir one of Sweden’s most finely-tuned instruments of today.” [Translation of review in Swedish]

Martin Nyström, Dagens Nyheter, 3 February 2010

“The 20 singers of this Swedish choir yield to no one in virtuoso technique and musicianship, and their sound is lovely, youthful, and vibrant.”
David Vernier, Classics Today, 13 June 2008

”The choir was fantastic. … The best I’ve heard so far.”
Philip Copeland, YouTube, 22 July 2008

”…phenomenal precision of intonation, tonal focus and communicative urgency in the singing…”
David Fanning, Gramophone, June 2008

“…well blended, intonationally razor sharp, and rhythmically precise. In virtuosic content such as this they truly get to show their mettle, which is of a fine quality”
Barry Brenesal, Fanfare, May–June 2008

“The Svanholm Singers … is a formidable choir with a massive sound … I hope their discography grows quickly so that we can enjoy more of their exceptional artistry.”
Derek Warby, MusicWeb International, 2008 

In Swedish

”Sällan hör man så prickfritt framförande – utmärkt artikulation, rytmisk precision, makalös palett av klangfärg och dynamik samt knivskarpt intonerande…”
Jerker Sjöqvist, OPUS, 13/2007

”Packar upp inspelningsstudion efter en jättebra inspelning med Svanholm Singers i Skåne. Häftig grupp! Kanske Världsetta just nu?”
Håkan Sjögren, musikproducent, Twitter 8 juni 2009

”En manskör av kammarformat med en rent hänförande klangsensibilitet ... ett av Sveriges i dag mest finstämda instrument.”
Martin Nyström, Dagens Nyheter, 3 februari 2010

”Lundensisk världsklass … utmärkt artikulation, rytmisk precision, makalös palett av klangfärg och dynamik samt knivskarpt intonerade, klockrena ackord.”
Jerker Sjöqvist, Kyrkomusikernas Tidning, 2/2010   


About the records

Fingerprints

“A male choir in the fashion of chamber music, with delicately enchanting tone sensitivity, not least in the sensationally lingering interpretation of Evert Taube’s Frangancia, which makes the choir one of Sweden’s most finely-tuned instruments of today.” [Translation of review in Swedish]
Martin Nyström, Dagens Nyheter, 3 February 2010

In Swedish

”En manskör av kammarformat med en rent hänförande klangsensibilitet, inte minst i den sensationellt dröjande tolkningen av Evert Taubes Fragancia, som gör den till ett av Sveriges i dag mest finstämda instrument.”
Martin Nyström, Dagens Nyheter, 3 februari 2010

”Lundabaserade manskören Svanholm Singers ... lyckas foga samman de mest olika musikaliska beståndsdelar till något helt och klangljust eget. Att lyckas med det i de för Svanholm Singers typiska baltiska sångnumren var väntat, men att göra det i mer allmän repertoar som Taubes Fragancia är det inte. Vackrast är den här fina manskören i Duruflés Ubi caritas et amor...”
Hanna Höglund, Göteborgsposten, 2 mars 2010

”Lundensisk världsklass skulle kortfattat kunna vara en heltäckande rubrik … Sällan eller aldrig hör man så prickfritt framförande – utmärkt artikulation, rytmisk precision, makalös palett av klangfärg och dynamik samt knivskarpt intonerade, klockrena ackord. … två ljuvt framförda motetter av Thomas Tallis, If Ye Love Me och Hear the Voice and Prayer med utmärkt transparens i stämföringen. Via finske Leevi Madetojas De Profundis och Speravit med kärvare framtoning presenteras Duruflés fridfulla Ubi caritas et amor där överstämman i högt läge gör den gregorianska melodin över den homofona satsen med utsökt raffinemang utan tillstymmelse till vibrato. Danske Bernard Lewkovitchs (f 1927) De Profundis, Ave Maria och Laudate erbjuder en annan klangvärld med effektivt utnyttjade dynamiska effekter. I Arvo Pärts meditativa Most Holy Mother of God tillvaratas andra kvaliteter lika framgångsrikt i en sats laddad med svåra intervall och ackord, som bara faller helt naturligt på plats utan skugga av korrigeringsbehov. Lika övertygande skickligt framförs Gunnar Erikssons quodlibet där koralerna Världens Frälsare kom här och O Kriste du som ljuset är sinnrikt bara dyker upp och väver in ett kalejdoskop mitt i Kristallen den fina. De profana ljudspåren är också glänsande med musik av så vitt skilda tonsättare som Taube och Tormis…”
Jerker Sjöqvist, Kyrkomusikernas Tidning, 2/2010

  

Tormis

“Beautifully performed … I can only recommend this disc very highly.”
Patric Standford, Music and Vision, 22 May 2008

“The performances on this album are well blended, intonationally razor sharp, and rhythmically precise. In virtuosic content such as this they truly get to show their mettle, which is of a fine quality … excellent sound and good timings”
Barry Brenesal, Fanfare, May–June 2008

”…phenomenal precision of intonation, tonal focus and communicative urgency in the singing … recording quality perfectly judged. As a package, I would say irresistible.”
David Fanning, Gramophone, June 2008

“The Svanholm Singers … comprises only 20 voices but is a formidable choir with a massive sound. Under their obviously inspirational conductor, Sofia Söderberg Eberhard, they are more than technically and musically able to cope with the strenuous demands made upon them by Tormis’ often uncompromising music, while also managing to convey a grainy rustic quality to the sound … I hope their discography grows quickly so that we can enjoy more of their exceptional artistry.”
Derek Warby, MusicWeb International, 2008

In Swedish

”Sällan hör man så prickfritt framförande – utmärkt artikulation, rytmisk precision, makalös palett av klangfärg och dynamik samt knivskarpt intonerande … Tormis anförtrodde Svanholm Singers världspremiären av manskörsversionen av hans kanske mest kända verk Raua Needmine (Curse upon Iron, Järnets förbannelse). Här ger kören prov på balansgång mellan dov mysticism och maximal, dramatisk uttryckskraft med atonala ackord ackompanjerade av tonsättarens skickligt hanterade, men stundtals våldsamma schamantrumma, som ger lyssnaren en härlig närvarokänsla.”
Jerker Sjöqvist, OPUS, 13/2007

”Skall man äga en enda körskiva, och detta riktar jag speciellt till de chorofobiska vänner jag har som inte äger någon körskiva alls, så är det Svanholm Singers skiva med Veljo Tormis. Köp den och hänförs. Det har jag gjort.”
Olof Hallonsten, 2007

Svanholm Singers

In Swedish

”Här har Lund fått fram en uppstickare mot Uppsalas OD. Denna deras första CD är mycket hörvärd."
Hans Axelsson, Körjournalen, 4/2000